Tijd van de Wolf

Tijd van de Wolf ziet ziet in de huidige tijd – met haar oplossingsgerichte oriëntatie op psychische problemen en economische visie op het menselijk bestaan – weinig ruimte voor vragen rondom onze existentie en hoe in samenhang met anderen te leven. Hoe mens te zijn tussen hemel en aarde. Daarom creëert Tijd van de Wolf ruimte en aandacht voor het niet weten, de ontregeling en de verwondering met voorstellingen, performances, gesprekken en rituelen.

Over Alexandra Broeder
Na een opleiding als theatermaker aan de Toneelacademie Maastricht volgde Alexandra Broeder (Rotterdam, 1978) een driejarig traject bij Frascati in Amsterdam. Vervolgens maakte zij werk voor onder andere Oerol, Bontehond, HAU Berlijn en Over het IJ, en was haar werk regelmatig te gast in het buitenland. Sinds 2017 ontwikkelt Broeder werk op het snijvlak van kunst en psychiatrie. Centraal binnen dit werk staan de mysterieuze werelden die zij ontwikkelt met jonge performers met een psychische kwetsbaarheid. Deze werelden komen tot stand in nauwe samenwerking met haar artistieke team bestaande uit scenograaf Sacha Zwiers en componist Roald van Oosten en in nauwe samenwerking met kunst- en GGZ-instellingen.
Huis van Verlangen
In 2023 start zij met haar programmalijn Huis van Verlangen, een nomadische plek van haar stichting Tijd van de Wolf. Een doorlopende zoektocht naar open en nieuwe ruimtes middels voorstellingen, performances, gesprekken en rituelen – waar nog aandacht is voor het niet weten, de ontregeling en de verwondering. Een plek waar jongeren met een psychische ontwrichting, GGZ-professionals, theologen, filosofen en publiek elkaar ontmoeten. Alexandra neemt daarin naast theatermaker ook de rol van programmamaker in. Het artistieke product blijft daarin centraal en is een uitnodiging voor een gesprek over de bredere maatschappelijke, filosofische en spirituele lagen die de problematiek van de jongeren blootlegt.
Parallelle werelden
Naast het werken met kinderen, staat Broeder ook bekend als maker van parallelle werelden waarbinnen het publiek zelf de hoofdrolspeler wordt. Deze werelden overstijgen de grenzen van het theater en kennen veelal een afwijkende tijdsduur. Zo vond Sweet Dreams (2011) plaats tussen zonsondergang en zonsopgang en lag je als publiek de gehele nacht in een bedje in het bos met kinderen die over je waakten. En De Zone (2014) was een ervaring die verspreid over meerdere dagen plaatsvond.
Prijzen
Alexandra ontving voor haar werk het Prins Bernhard Cultuurfonds Theater Stipendium 2010, de Erik Vos Prijs 2012 voor bijzonder talent onder de nieuwe lichting theatermakers en in 2019 de Gieskes Strijbis Podiumprijs voor haar oeuvre en voor haar werk met jongeren met een psychische kwetsbaarheid in het bijzonder.
Nieuwe kijk op psychische kwetsbaarheid
Theatermaker Alexandra Broeder nodigt je met The Creature uit om op een andere manier naar psychische kwetsbaarheid te kijken: “We leven in een tijd waarin steeds meer jongeren vastlopen. Maar hebben we nu te maken met een zieke generatie of een zieke maatschappij? Wat als we deze jongeren als klokkenluiders gaan zien, in plaats van als individuele, geïsoleerde probleemgevallen? Wat brengen zij dan aan het licht. En wat zegt dit over onszelf?”
Op 18 maart 2023 vond de openingsceremonie van The Creature plaats in Museum van de Geest | Haarlem. De samenwerking is voortgekomen uit het brievenproject The Sheeptown Project (2021/2022) en de productie Engelen (2022).

Over Roald van Oosten
Roald van Oosten, ooit zanger/gitarist van de legendarische Amsterdamse band Caesar, is een veelzijdig theater- en filmcomponist. In 2019 schreef hij de muziek voor When We Have Sufficiently Tortured Each Other (Martin Crimp / Katie Mitchell) voor The National Theater in Londen.
Naast dat hij onderdeel is van Tijd van de wolf, werkte hij recent samen met Arnold van Bruggen (De Jurk en het Scheepswrak), Belle van Heerikhuizen (Zus van mijn zus), Firma Mes (Gaia Hypothesis), Marjolijn van Heemstra (Nacht Wacht project) en Erik Whien (Slachthuis 5). Zijn stijl varieert van catchy songs tot spookachtige, breed uitgesponnen filmische composities.
Voor het album No Rest For The Alonely van Caesar kreeg Roald van Oosten een Edison nominatie en een Zilveren Harp. In 2017 bracht hij zijn tweede soloalbum uit bij V2 Records: A Stir Is In The Air.

Over Sacha Zwiers
Sacha Zwiers (1976) studeerde in 2001 af aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht, richting Theatervormgeving. Als decor- en kostuumontwerper werkt zij al jaren samen met theatermakers als Tijd van de Wolf, Sadettin Kirmiziyüz/SadettinK en Noël Fischer /HNTJong. Daarnaast werkt zij voor veel Nederlandse theaterproducenten, waaronder Wunderbaum, Toneelmakerij, Die Hele Ding, Theater Artemis, Frascati producties, Bellevue lunchtheater, Rudolphi Producties, Hollandse Luchten/Doris Vervuurt/Annica Müller en Hendrik Aerts/MoOn producties.
Sacha werkt vooral vanuit de intuïtie en zo min mogelijk vanuit het hoofd. Ze probeert als het ware aan te voelen wat een productie nodig heeft. De eerste beelden ontstaan uit schetsen en collages, maar natuurlijk ook naar aanleiding van de gesprekken met de maker. Die beelden vormen vervolgens de bron voor het uiteindelijke ontwerp. Dat uiteindelijke ontwerp is echter niet dichtgetimmerd, het zijn eerder de contouren ervan. Als deze contouren zijn gebouwd, maakt Sacha het werk verder op de vloer. Bouwende, zoekende en vindende. Het zijn de handen die denken, niet het hoofd.
In 2019 ontving zij de Zilveren Krekel voor haar decor- en kostuumontwerp voor Revolutions van HNT/Jong. Verder maakt Sacha maskers. Deze vertegenwoordigen veelal onze voorouders en ons onderbewuste.